Jeg får stadig høre om de mest utrolige måter å kommunisere et ”vanskelig” budskap på. Det vanskelig budskap kan handle om mye forskjellig, men spesielt dette i ansettelses- og endringsprosesser skjer det mye rart.
Det mest ekstreme hørte jeg her om dagen, da en mellomleder i det offentlige møtte en av sine tilfeldig i korridoren og sa; ”Hei, har du et par minutter?” Ja, gjerne svarte hun og trodde det var en glad-nyhet, siden hun hadde søkt på en av de ledige, faste stillingene som hadde vært utlyst. Men nei – dette var en informasjon om at hun kunne få et 4 måneders vikariat som skulle dekkes av henne til den som hadde fått den jobben hun hadde søkt på skulle begynne om 4 måneder.
Jeg blir sint, lei meg og skikkelig provosert av denne formen for ledelse. Jeg blir så sint på denne lederen på vegne av den det gikk utover. Er det virkelig mulig? Ja, i dette tilfellet var det faktisk mulig. Dette viser en leders fullstendig manglende respekt for den hun leder, fullstendig manglende empati (et tema jeg vil snakke mye om senere), fullstendig mangel på hva som skjer i avdelingen; uro, mistrivsel, turn-over, høyt sykefravær, demotivasjon, frykt, uforutsigbarhet osv.osv. Listen er lang. Og hva koster det? Det finnes mye forskning på hva jeg listet opp foran koster i kroner og øre. Timevis med produktivitet forsvinner i dette regnskapet. Tusenvis av kroner!
Det er mange temaer du som mellomleder må ta opp med dine medarbeidere, de som hører inn under ”vanskelige samtaler” kommer veldig an på hvor du er leder, og hvilken posisjon du har. Alt fra at kassadamen tygger tyggegummi og slafser foran kundene til en lege som må komme med et alvorsbudskap til sin pasient. Men det samme gjelder for alle; skap tillit til de du leder, vis at du har respekt for dem som mennesker, ha empati.
Mange av dere der ute har måttet ta den vonde og vanskelige samtalen foran store høytider og ferier. Noen av der har også blitt innkalt selv til en sånn. Det har jeg hørt utallige eksempler på i mine år i ”outplacement”-bransjen som rådgiver og coach. Å gi oppsigelsesbudskapet rett før ferien, rett før jul, rett før påske ser ut til å være regelen framfor unntaket. Mange har grått i fortvilelse i de første rådgivningstimene etter å ha fått en sånn beskjed. Jeg har ingen oppskrift på når det er best eller om det skal være over lang eller kort oppsigelsesprosess. Det jeg er opptatt av, er at det skal være respekt som står øverst i denne prosessen. Den ”vanskelig” samtalen må være basert på respekt og gjensidig tillit.
Tillitt skapes ikke over natta. Tillitt skaper du gjennom alle dine daglige valg du tar som mellomleder, små og store. Viktig å huske er at ”Action speaks louder than words” – gå foran som et godt eksempel, vær den du ønsker at din leder skal være for deg og vis det i alt du foretar deg. Vanskelig? Ja, som i alle andre idretter, må man trene for å bli god.
Du har sikkert også vært borti disse meningsløse medarbeiderundersøkelsene. Disse der du vet du at har skrevet hva du har ment, men du ser at ingenting endres. Alt er som før. Har du tenkt over hva det gjør med dine medarbeideres tillit til deg? Når du har fått resultatet av medarbeiderundersøkelsen og det lyser litt rødt i svarene? Hva gjør du da? Trener for å bli bedre – eller later som du ikke har lest det? Etter en sånn undersøkelse har du en suveren anledning til å ta tak i det du kan bli bedre på – du har noe målbart å ta tak i! Hørte akkurat i dag en som sa; ”Det du ikke måler, kan du ikke forandre”.
Ta gjerne en titt på mine tips du finner i denne e-boken ”7 stormer du står i som mellomleder og hvordan stå stødigere i dem”. Du får den ved å legge inn navn og e-post midt på siden ovenfor her.
God lesing!
Hilsen fra Rita
Legg igjen en kommentar