En vanskelig samtale kan feks være at det går rykter om rusmisbruk hos en av dine medarbeidere. Hvordan griper du an en sånn problemstilling? Vanskelig vil du si, og det er jeg helt enig i, dette er ikke en enkel sak å ta tak i.
Jeg skriver noe i e-boka du har lest om dette med å ”snakke med folka dine”. Jeg er overbevist om at dersom du har tatt deg tid til å bli kjent med den det gjelder, du har kjennskap til familieforhold og hva vedkommende er interessert i på fritida. Gjennom å bli kjent har du også oppnådd en tillit, noe jeg tror du kommer langt med spesielt når du skal ta opp dette vanskelige temaet jeg tok som et eksempel. Rusmisbruk er også et stort tema, og det er mange måter å ruse seg på. I denne sammenhengen tenker vi oss at det er alkoholmisbruk som ligger i ryktene. Kanskje det enkleste, fordi du også kan ”lukte deg fram” til det.
Denne samtalen må handle om at du bryr deg. Bryr deg OM vedkommende, ikke med HVA vedkommende gjør. Jeg tror på ”rett-på-sak” – formen. Ikke at du skal buse ut med hva det gjelder med det samme samtalen starter, men heller ikke legge skjul på hva du har på hjertet. Basert på at du bryr deg OM vedkommende, både som medmenneske og medarbeider, vil ikke samtalen bli så vanskelig. Du er en klok mellomleder, profesjonell som har hjertet med deg. Benytter du coachende spørsmål, kommer du raskere fram til noe dere kan bli enige om. Du vil også i starten tenke ut hvilket mål du selv har med samtalen, enten det er å få bekreftet mistanken eller å gjøre vedkommende oppmerksom på at ryktene er der ute.
Coachende spørsmål kan være feks ”Hvordan synes du hverdagen din er for tida? Hva tenker du om din plass i teamet? Hvilke utfordringer synes du er vanskeligst å forholde deg til? Osv osv. Et ord du ALDRI skal starte en samtale med er ”Hvorfor”. Kjenn litt på den selv. Hva skjer med deg når du får ”hvorfor-spørsmålene”? Ja, du har rett, det skjer helt automatisk, du setter deg i forsvarsposisjon. Jeg tror du kjente det..
Å skape tillit gjennom å bli kjente med folka dine, tror jeg er utgangspunktet for at en vanskelig samtale ikke blir så vanskelig. Lykke til!
Hilsen til deg fra Rita
Hu derre coachen for mellomledere 😉
Legg igjen en kommentar