Det er viktig å si mer nei!
Vi tilpasser oss andre mennesker, ledere, familiemedlemmer og situasjoner. I mange situasjoner skulle vi ønske at vårt ”ja” skulle vært ”nei”. Kunsten er å kunne si nei på en positiv måte. Et nei som er ja til dine personlige verdier, selskapets verdier, målsetningen du har å jobbe mot, hva du ønsker å ha av livskvalitet osv. Altfor mange ganger sier vi ja. Resultatet er at vi blir overarbeidet, stresset og frustrert. Vi får for mange arbeidsoppgaver og får ikke tid og overskudd til å ta vare på oss selv.
Det som hindrer oss i å si nei er oss selv. Det er ikke de andre, den slitsomme sjefen, de masete ungene eller krevende foreldre.
Det blir stadig vanskeligere å sette grenser mellom jobb og fritid. Som arbeidstaker er du teoretisk sett tilgjengelig 24/7 gjennom mobil og e-post. Det å si nei kan være en stor utfordring.
Å trene ”nei”-muskelen er sentralt i forhold til å det å si nei, mens avhengigheten og behovet for relasjonen kan svekke dette treningsresultatet. Det er tre vanlige tilnærminger til denne kraft-versus-relasjonsdilemmaet det kan være viktig å være klar over:
- Tillater: Vi sier ja når vi ønsker å si nei.
Det å la for mange ja få ta plass vil i utgangspunktet bli en belastning og føre til en usunn relasjon. Det gir kun en midlertidig ro. Vårt ja (når vi ønsker å si nei) er i virkeligheten et destruktivt ja, fordi det undergraver våre egentlige interesser og ønsker.
- Angriper: Vi gir et ”puslete”, dårlig eller ikke begrunnet nei
Det motsatte av å tillate er å angripe, vi bruker krefter på å sette oss i forsvar uten å tenke på hva som skjer med relasjonen vår. Dersom årsaken til at du sa ja var basert på frykt, vil forsvaret ditt sannsynligvis være å bli sint. Vi blir sinte pga den andres sårende oppførsel, fornærmelser og urasjonelle eller urettferdige påstand. Eller vi er rett og slett frustrert over situasjonen. Naturlig nok blir vi opphisset og er i forsvarsposisjon (”angrep er det beste forsvar”) og sier NEI! Noe som svært ofte blir destruktivt i forhold til relasjonen.
Et sitat av Abrose Bierce er passende i denne sammenhengen: ”Snakk når du er sint, og du vil si ting du alltid vil angre”.
- Unnviker: Vi sier ingenting i det hele tatt
Vi sier ikke ja og vi sier ikke nei. Unnvikelse er en mer og mer vanlig respons til konflikter i dag, særlig innenfor familier eller organisasjoner. Fordi vi er redde for å krenke eller fornærme andre eller få dem til å bli sinte og protestere, sier vi ingenting og håper problemet vil forsvinne av seg selv. Selv om vi vet at det ikke skjer.
Vi sitter ved middagsbordet i kjølig stillhet. Vi later som ingenting plager oss på jobben, når vi egentlig skjelver av sinne pga en ansatts oppførsel. Unnvikelse kan koste dyrt, ikke bare for vår personlige helse; vi får høyt blodtrykk og magesår. Men også for selskapets helse, problemer blir betente inntil de blir uunngåelige kriser.
Nok et sitat, denne gangen av Martin Luther King Jr : ”Our lives begin to end the day we become silent about things that matter”.
Heldigvis er det en vei ut av denne fella. Den vanlige oppfatningen er at du enten kan bruke makt til å få det som du vil på bekostning av relasjonen – eller du kan fremdeles ha relasjonen – på bekostning av din ”nei-kraft”. Ved å lære deg å benytte begge samtidig, vil du vise respekt og gi den andre et konstruktivt utgangspunkt.
Så det å si nei betyr først og fremst å si JA til deg selv og ta vare på det som er viktig for deg. Å si nei på en positiv måte vil gi deg mer og mer selvrespekt, og andre respekterer deg mer og mer de gangene du må si nei.
Det er tre fundamentale, universelle prosesser ; kreasjon og nyskapning, bevaring og beskyttelse og transformasjon. I alle disse prosessene vil det å si nei være helt essensielt. Dersom du blir flink til å si ”Nei” på en klok måte, kan du skape/kreere det du ønsker, beskytte det du verdsetter og endre det som ikke fungerer.
Mitt ønske er at dette kan gi deg inspirasjon til å si mer nei for å få et større Ja til egne ønsker og verdier. At du lettere kan si ”nei” til medarbeidere som har ønsker som går på tvers av selskapets strategier og mål. Du vil få mer respekt og tillit, og du vil bli en enda mer verdsatt mellomleder.
Jeg håper du fant noe du kunne ta med deg videre herfra!
Hilsen fra Rita
Legg igjen en kommentar