Dette sitatet fra Steve Jobs som jeg synes passer bra til deg som for ofte sier ja. Det er viktig å lære å si oftere nei. Du vet det som regel inni deg de gangene du burde ha sagt nei, og så sa du ja allikevel. Kjenner du deg igjen? Det å kunne lære seg å si nei uten å måtte bruke en masse forklaringer, er faktisk en kunst. Jeg øver på det hele tiden, det er ikke lett – det vet du som leser dette og er den som sier for ofte ja. Men det kjennes utrolig bra å kunne si mer ja til det som er viktig – og ikke bestandig ja til det som tilsynelatende haster. Den kan du kjenne litt på; forskjellen mellom det som er viktig og det som haster..
Som mellomleder står du ofte mellom barken og veden og det kan være vanskelig å vite når du kan si ja og når kan du si nei til utfordringer du blir bedt om å løse. Et godt tips er å se oftere på hva som er det overordnede målet du har i jobb/stillingsbeskrivelsen din. Du vil fort se hva som kan ha sneket seg inn som ekstraoppgaver som du ikke hadde regnet med å få, kanskje en delegering av oppgaver kunne være en god start?
Det kan være flere grunner til at du sier ja til det meste. Som leder kan det være feks å tenke at du ikke ønsker å gjøre deg upopulær, kanskje er du redd for å spolere relasjonen dere har. Eller du kan ha frykt for å rett og slett miste jobben din. Eller at du ikke ønsker å såre noen ved å si nei.
Når du skal starte jobben med å utvikle evnen til å si mer nei på en positiv måte, er det viktig å reflektere over hva det kan gjøre med relasjonene dine. Når du starter opp med å trene ”nei-styrken”, kan det være utfordrende både for deg og for den du leder. Du vil vise en ny side av deg selv som mellomleder, og for de du leder kan det oppfattes forvirrende og kan skape frykt og uro. ”Hm – sa hun/han plutselig nei nå, som alltid ellers sier ja til alt?”
Det er sånn at å begynne å si oftere nei fra den ene dagen til den andre, er ikke der du skal starte. Du skal ha en positiv tilnærming til dine ”nei´er”. Du skal faktisk starte med å si JA! Grunnlaget ditt skal være å si ja til det som handler om dine og selskapets kjerneverdier og hva som virkelig teller, og som er viktig i din rolle som mellomleder.
En god start kan være å finne sine egne personlige verdier, se på selskapets verdier og strategier, samt din egen stillingsinstruks. Som du vet, fram til nå har det å si ja til altfor mye gjort deg svakere, stresset og kanskje også mindre respektert. Så hvorfor ikke endre på dette? Lære deg å si nei på en positiv måte vil styrke deg, du vil framstå med større respekt og tillit fra de du leder.
Lykke til!
Hilsen fra Rita
Legg igjen en kommentar